Bornocu Ersan 11 Kasım 2015 Çarşamba



Bu derece «Mahrem Üstad veya Kâtip» derecesidir. Efsaneye göre, Sur şehri Kralı Hz. Süleyman'a Lübnan'ın Sedir ağaçlarını ve altın vermiş, bunun karşılığında yirmi şehrin hâkimiyeti kendisine bırakılmıştır. Bu altın ve ağaçlar, Hiram'ın katli üzerine yarım kalan Mabedin inşasında kullanılacaktır. Ancak Sur Kralı bu yirmi şehrin pek bakımsız, fakir, etrafının çöllerle çevrili olduğunu görünce aldatıldığını, kendisine bir Kabul ülkesinin verildiğini (İbranicede Kabul, hoşa gitmeyen anlamına gelir) düşünerek, Hiram'ın nâşının mozoleye nakli merasimine katılmak üzere Kudüs'te bulunduğu sırada Melik Süleyman'a gider ve şikâyet eder. Fakat bu şikâyetini o kadar sert bir şekilde ve bağırarak yapar ki, Hz. Süleymanın Jahoben adlı kâtibi endişeye kapılır ve iki kralın konuştukları oda kapısının anahtar deliğinden içerisini gözetlemeye koyulur. Sur Kralı kendisini bu vaziyette yakalayınca çok fena azarlar ve onu öldürmeye kalkar ve iki kral arasında savaş çıkmasına ramak kalır. Ancak Melik Süleyman kâtibin sırf kendisine bağlılığı yüzünden içerisini gözetlediğini söyler ve Sur Kralının kâtibi affetmesini sağlar. Bunun üzerine ve sadakatinin karşılığında kendisine Mahrem Kâtip unvan ve derecesi tevcih olunur ve iki kral arasındaki sulh anlaşmasını kaleme almak görevi de kendisine verilir.

Anlatılmak istenen şey, kötü bir duygu olan merakın, maksadın iyi olması halinde, mazur görülebileceğidir. Gerçekten merak, insanı bilgisini arttırmaya sevkeder; bu sebepledir ki, merak hakkında bir karar vermezden önce hangi maksada yönelik olduğunu araştırmak icap eder. Bazı hareketler, dış görünüşleri itibariyle, kötü sayılabilir, fakat vatanın veya bir insanın müdafaası için ya da her halde yerine getirilmesi gereken bir namus sözünün tutulması için yapılırsa hiç de böyle olmadığı anlaşılır. Bu itibarla bu derecedeki Mason çok acele, sırf görünüşe bakarak karar vermekten kaçınmalıdır. İleriki derecelerde ele alınacak olan Masonik adaletin temeli böylece, atılmaktadır. Mason kimse ile alay etmemeli, tenkitte fazla ileri gitmemeli, cebir ve şiddete ise asla başvurmamalıdır.

Mabedin duvarları beyaz göz yaşı damlaları ile bezenmiş siyah perdelerle örtülüdür. Şamdanlar 3, mumlar 9, yani toplam 27'dir. işaret sağ elin sol omuza götürülmesi ve sağ kalçaya indirilmesidir. Darbe 3 kere 8+1 yani 27'dir. Yaş 2 kere beş yani 10'dur; çalışmalar saat 3'te başlar. 6'da biter. 6 dengenin ve adaletin sembolüdür, çünkü birbirini takip eden her üç rakamın toplamı daima 6'yı verir, yani 6 değişmeyen yani dengeli olan adaleti ifade eder. Başkan Hz. Süleyman, 1. Nazır Zerbal'dir. Aday Jahoben adını alır. Zerbal'in anlamı Allah'ın tohumu, Allah tarafından yaratılandır. Jahoben de aynı anlama (Allah'ın oğlu) gelir. Böylece hâkim durumunda olan 1. Nazırla, hakkında hüküm verilecek olan adayın eşit durumda oldukları anlatılmış olmaktadır. Boyundan geçen eşarp tehlike rengi olan aldır, ucunda içice geçmiş üç tane üçgen bulunur. Önlüğün kenarları al, kendisi beyazdır, bavet kısmında büyük bir üçgen vardır.

Derecenin öğrettiklerini şöylece özetleyebiliriz: Kötülüğü yenebilmek için, her şeyden evvel bunun ne olduğunu bilmek gerekir, bu da ancak merakla olur. Bu itibarla meraklı olmak iyi şeydir, ancak bu merakı sosyal sefaletlerin incelenmesine, bunların sebeplerinin ve ne suretle ortadan kalkabileceklerinin araştırılmasına yöneltmek gereklidir.

Diğer yandan derece, bağlılığın ve sadakatin ödüllendirildiğini de gösterir; ayrıca, kavgaları, ihtilâfları halletmenin, insanların barış ve ahenk içinde yaşamalarını sağlamanın da Masonların görevi olduğunu öğretir. Gerçekten çekişmeler, kinler, bir müstebidin ortaya çıkmasına, iktidarı gasbetmesine yol açabilir. Bunun içindir ki, Mason kavgayı körüklememeli ve insanların barışmalarını sağlamalıdır. Derece aynı zamanda, savaş hakkında Masonluğun ne düşündüğünü bize gösterir. Gerçekten birbirini anlamamaktan, basit bir öfkeden bir savaşın çıktığı çok görülmüştür. Sur Kralının aldatıldığını zannetmesi, keza kâtibin sırf kötü bir merakla odayı gözetlediği kanaatiyle öfkeye kapılması, az daha iki kral arasında savaş çıkmasına sebep olacaktı. Onun içindir ki, Mason öfkeye kendisini kaptırmamalı, kendi düşüncesinin en doğru olduğuna asla inanmamalı, anlamsız bir öfkenin kendisini sürükleyebileceği akibetleri daima düşünmelidir. Mason barışsever olmalı, öfkeli insanları iyi sözlerle yatıştırmasını bilmelidir. Bunun içindir ki, Mason sosyal olaylara bigâne kalmamalı, bir nemelâzımcılığa kendini kaptırmamalı, barışı korumak ve tesis etmek için aktif olarak faaliyette bulunmalıdır. Mason hareketsiz kalamaz, ancak yapacağı hareket öfkeyi ve savaşı körüklemeye değil, aksine barışı korumaya yönelik olmalıdır.

Nitekim derecenin talimatı şöyledir:

Başkan "Nereden geliyorsunuz?" diye sorar; 1. Nazır "Her yerden" diye cevap verir. Başkan "Nereye gidiyorsunuz?" diye sorar; 1. Nazır "Her yere" diye cevap verir, böylece insana mekânının sınırsız olduğu anlatılmış olur.

Bu yazı ; Bornocu Ersan Tarafından yazılmış olup, , kategorisine eklenmiştir. Bu ve buna benzer yazıları RSS 2.0 . ile takip edebilir, ve eğer istersende bu yazıya 1 yorumda sen yapabilirsin!

0 yorum for " 6.Derece Ritüeli Açıklaması "

Cevap Bırakın

Reklam